Aktualności

Kodowanie faktur

Szanowni Mieszkańcy z przyjemnością informujemy, że podjęliśmy działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa procesu wysyłania faktur drogą elektroniczną. Od kwietnia bieżącego roku wprowadzamy nową procedurę kodowania faktur oraz ich duplikatów, które wysyłane są do Państwa. W ramach tego procesu każda faktura będzie kodowana przy użyciu hasła odpowiadającego numerowi identyfikacyjnemu odbiorców (ID). Numer ID znajdziecie Państwo w prawym górnym rogu każdej faktury.

Niniejsza procedura stanowi dodatkową warstwę ochrony danych osobowych, zapewniając tym samym wyższy poziom bezpieczeństwa.

Jesteśmy przekonani, że wprowadzenie tych zmian pozwoli nam jeszcze skuteczniej chronić Państwa dane oraz zapewnić spokój i pewność w procesie przetwarzania faktur drogą elektroniczną.

Wymiana armatury wodociągowej na ul. Trakt Królewski w miejscowości Wojcieszyn

Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne „EKO-BABICE” informuje, że od kilku dni wykonywane są prace ziemne na ulicy Trakt Królewski. Wyprzedzając roboty drogowe w Wojcieszynie polegające na rozbudowie tej ulicy, Spółka rozpoczęła sukcesywną wymianę armatury wodociągowej na sieci wybudowanej w latach 2000-2001. Użyte w tamtym czasie materiały wielokrotnie ulegały awariom, co powodowało rozszczelnienie sieci i konieczność awaryjnego usunięcia miejsca zdarzenia. Mając tę wiedzę Spółka rozpoczęła kompleksową wymianę urządzeń, tak aby w przyszłości ograniczyć do minimum możliwość wystąpienia uszkodzenia armatury i potrzebę ingerencji w nową nawierzchnię.
W skład wymienianych urządzeń wchodzą zasuwy liniowe wraz trójnikiem oraz opaski przyłączeniowe z zasuwami odcinającymi poszczególne przyłącza do odbiorców usług/nieruchomości. Z chwilą przygotowania podbudowy drogi do położenia masy asfaltowej kompleksowo wymienione zostaną również wszystkie włazy studni kanalizacji sanitarnej oraz skrzynki zasuw wodociągowych.
Zwracamy się z prośbą do mieszkańców ulicy Trakt Królewski, którzy posiadają przyłącza wodociągowe ze stali, by dokonali ich wymiany na rury „PEHD SDR 11”. Obecnie jest to jedyna możliwość ich wymiany – jeszcze przed położeniem nowej nawierzchni asfaltowej, co pozwoli uniknąć awarii w drodze będącej na gwarancji. Wszelkie prace związane z wymianą przyłącza, wykonywane przez uprawnione firmy muszą się odbywać pod nadzorem Gminnego Przedsiębiorstwa Komunalnego „EKO-BABICE” sp. z o.o. Istnieje również możliwość bezpośredniego zlecenia wymiany przyłącza przez Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne „EKO-BABICE”.

Bezpieczeństwo i ochrona mienia mieszkańców

Alarm wycieku wody to jedna z funkcji inteligentnego systemu do zdalnego odczytu wodomierzy, z którego korzysta GPK „EKO-BABICE. Od początku roku już kilkukrotnie wykryliśmy awarie na wewnętrznych instalacjach wodociągowych należących do  naszych odbiorców, powstałe z przyczyn niezależnych od GPK EKO-BABICE. Każdorazowo identyfikacja zagrożenia i powiadomienie mieszkańców pozwoliły na szybką reakcję, minimalizując tym samym szkody materialne po stronie naszych Klientów. Pracownicy przedsiębiorstwa po przeanalizowaniu danych w zakresie identyfikacji nietypowych wzorców indywidualnego zużycia wody niezwłocznie kontaktowali się z odbiorcami, informując ich o podejrzeniu wycieku oraz zalecali sprawdzenie instalacji wodociągowej. Po potwierdzeniu awarii nasze ekipy techniczne odcięły dopływ wody do posesji zakręcając zasuwy zewnętrzne. U dwóch odbiorców były to bardzo duże zużycia dzienne – rzędu 30-40 m³. Trzeba pamiętać, że według norm zgodnych z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody, norma przyjęta  dla 4 osobowej rodziny wynosi nieco ponad 0,5 m³ na dobę. W omawianych przypadkach połączenie doświadczenia pracowników Przedsiębiorstwa oraz inteligentnego rozwiązania informatycznego przełożyło się na szybką reakcję i minimalizację strat mienia

 

Powyższy wykres został wygenerowany przez program SIMAX i przedstawia alarm wycieku oraz wahania wskazań wodomierza. Kolorem zielonym zaznaczone zostały wskazania wodomierza. Alarm wycieku (pik oznaczony w kolorze czerwonym), sygnalizuje nagły wzrost przepływu wody. Program analizuje również godzinowe i dzienne zużycie, przepływy wsteczne oraz pojawiające się w pobliżu urządzenia mające wpływ na działanie wodomierza (magnes) jak również demontaż nakładki wodomierzowej.

Wykorzystywany przez nasze przedsiębiorstwo system zdalnego odczytu wodomierzy pracuje w technologii LoRaWAN (ang. Long Range Area Network), stosowanej w komunikacji między urządzeniami internetu rzeczy (IoT/M2M). Cechuje go niskie zapotrzebowanie na energię urządzenia wykorzystywanego do komunikacji, bardzo duży zasięg – sięgający kilkunastu kilometrów, doskonała propagacja oraz odporność na zakłócenia. Korzystanie z tej technologii nie wymaga opłat licencyjnych za częstotliwość (system pracuje na nielicencjonowanej częstotliwości 868 MHz), a do sieci możemy podłączyć jednocześnie wiele urządzeń. Aktualnie nakładkę umożliwiającą zdalny odczyt z wodomierza posiada już ponad 75% naszych klientów. W II kwartale tego roku planujemy wyposażyć w to urządzenie pozostałe wodomierze główne.

Stale udoskonalamy też system transmisji danych, biorąc pod uwagę takie czynniki jak ukształtowanie terenu, zabudowę i zadrzewienie, a także obecność innych urządzeń pracujących na podobnej częstotliwości. W ostatnim czasie istniejąca sieć przekaźników została uzupełniona o 10 lokalnych koncentratorów wzmacniających sygnał radiowy w wybranych lokalizacjach na terenie gminy.

Dbamy także o bezpieczeństwo danych, dlatego każda montowana przez nas nakładka wodomierzowa posiada podwójne szyfrowanie z wykorzystaniem algorytmu AES-128. Oznacza to, że dane przesyłane między nadajnikiem, a odbiornikiem są zabezpieczone dwoma warstwami szyfru. Stosowanie tego algorytmu jest zgodne  z obowiązującymi normami bezpieczeństwa, co gwarantuje, że dane są chronione zgodnie z najlepszymi praktykami. Szyfrowanie danych wraz z innymi mechanizmami kontrolnymi gwarantują, że odczyty stanu wodomierzy nie mogą zostać zafałszowane na żadnym etapie transmisji. Korzystanie z nakładek wodomierzowych to krok w stronę nowoczesnego i efektywnego zarządzania gospodarką wodną w naszej gminie.

Jednocześnie zachęcamy do korzystania z usługi e-faktura czyli elektronicznej faktury za dostawę wody i odprowadzanie ścieków, przesyłanej bezpośrednio na wskazany adres emaliowy. Żeby skorzystać z tej funkcjonalności, należy wypełnić prosty formularz zgody na przesyłanie faktur, duplikatów faktur, korekt faktur oraz innych zawiadomień w formie elektronicznej. Przypominamy również o możliwości korzystania z platformy e- BOK, która w prosty i wygodny sposób daje możliwość wglądu i wydruku wystawionych dokumentów, weryfikację stanu należności za usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków, umożliwia automatyczne i samodzielne generowanie  faktur przez Klienta oraz drukowanie obrazu lub pobranie tych dokumentów.

W przypadku pytań, prosimy o bezpośredni kontakt z pracownikami Biura Obsługi Klienta.

Inauguracja Akademii Menadżerów w GPK EKO-BABICE

W dniu dzisiejszym odbył się pierwszy wykład w ramach Akademii Menadżerów, zorganizowanej przez Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne „EKO-BABICE” sp. z o.o. Tematem przewodnim spotkania były „Spółki komunalne będące własnością jednostek samorządu terytorialnego”.
Prelekcje prowadził p. Michał Więckiewicz Sekretarz Gminy. Podczas wykładu omówiono m.in.:
– specyfikację funkcjonowania spółek komunalnych
– rolę samorządu w nadzorze nad spółkami,
– wyzwania i perspektywy rozwoju dla tego typu przedsiębiorstw

Na zakończenie prelekcji zabrała głos p. Monika Mika, Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego, odpowiadała na poszczególne pytania słuchaczy w sprawie nadchodzących zmian w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wśród słuchaczy znaleźli się Dyrektorzy oraz Kierownicy działów GPK EKO-BABIC, a także p. Katarzyna Sońta Zastępca Wójta Gminy oraz p. Marcin Łasiński Prezes GPK EKO-BABICE.

Akademia Menadżerów, to cykl szkoleń i warsztatów mających na celu podniesienie kwalifikacji kadry menadżerskiej GPK EKO-BABICE, następne spotkanie już za dwa tygodnie.

Tekst/Zdjęcia: Referat Komunikacji Społecznej i Promocji Gminy

Odbiór odpadów w naszej gminie – trzy lata historii i plany na przyszłość

Wywiad z Mariuszem Olszewskim Dyrektorem Działu Gospodarki Odpadami dla Gazety Babickiej Numer 2/2024

W grudniu minęły 3 lata, odkąd gminna spółka EKO-BABICE zajmuje się odbiorem naszych odpadów. Umowa na wywóz śmieci została przedłużona na kolejne 5 lat. Z jakimi wyzwaniami trzeba było się zmierzyć do tej pory i jakie są plany na kolejne lata – zapytaliśmy Mariusza Olszewskiego, dyrektora Działu Gospodarki Odpadami.

Gazeta Babicka: Zakończyli Państwo 3-letnią umowę na odbiór śmieci z terenu gminy Stare Babice. Czy da się jakoś podsumować ten czas?

Mariusz Olszewski: Odbiór i transport odpadów rozpoczęliśmy w styczniu 2021 roku. W początkowym okresie pracowaliśmy pojazdami wynajętymi, ponieważ trwały jeszcze przetargi na dostawę specjalistycznych samochodów. Dodatkowo poznawaliśmy specyfikę tras i rejonów. Po tych pierwszych miesiącach przesiedliśmy się na swoje pojazdy. Obecnie mamy 4 fabrycznie nowe śmieciarki i dwa nowe hakowce. Hakowce to samochody ciężarowe przeznaczone do transportu kontenerów na odpady. Pojazdy te są wykorzystywane w naszej działalności do obsługi Gminnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (GPSZOK), do którego mieszkańcy mogą dostarczać odpady we własnym zakresie. GPSZOK jest czynny w okresie letnim (od 1 kwietnia do 30 listopada) w dni robocze – z wyłączeniem poniedziałku, w godzinach 14.00- 18.00 oraz w soboty od 10.00 do 16.00. Natomiast w okresie zimowym (od 1 grudnia do 31 marca) we wtorki, czwartki i soboty w godzinach 12.00-16.00.

GB: Czy zdarzają się jakieś problemy w tej pracy?
MO: Były sporadyczne problemy z workami na śmieci – otrzymaliśmy wadliwą partię worków od dostawcy. Na szczęście producent szybko je wymienił, a my przekazaliśmy je każdemu, kto tylko to zgłosił. Jeśli jesteśmy w temacie usterek, to bardzo zależy mi, aby przypomnieć, że pojemniki, które znajdują się na posesjach są w naszej obsłudze, natomiast za ich stan techniczny, sanitarny i higieniczny odpowiada mieszkaniec. Jeśli pojemniki na odpady są wyeksploatowane należy je wymienić we własnym zakresie. Większość z nich ma 7-10 lat i szczególnie w niskich temperaturach, odpadają klapy. Oczywiście jeśli usterka nastąpi z naszej winy poczuwamy się do naprawy szkody, jednak nie możemy wymieniać zużytych lub wyeksploatowanych klap i pojemników.

GB: W jakim miejscu znajdują się Eko-Babice po tych kilku latach? Czy szykują się zmiany, które mogą odczuć mieszkańcy gminy Stare Babice?
MO: Przez te 3 lata zebraliśmy blisko 31 tysięcy ton odpadów. To był czas, podczas którego wprowadziliśmy szereg zmian mających na celu podnoszenie poziomu jakości świadczonych usług. Trzeba zauważyć, że – w związku z sytuacją międzynarodową – koszty obsługi tego zadania w ostatnim czasie znacząco wzrosły, ale muszę zaznaczyć, że nie wpłynęło to na wysokość opłat ponoszonych przez mieszkańców. Odbieraliśmy odpady, a także optymalizowaliśmy wybrane trasy tak, aby poszczególne brygady mieściły się w czasie 8 godzin roboczych. Przede wszystkim jednak mieliśmy na uwadze mieszkańców – staraliśmy się dostosować do ich potrzeb i oczekiwań. Obserwujemy sytuację i na bieżąco reagujemy. Odbieramy też telefony od naszych mieszkańców i staramy się uwzględniać ich uwagi. Rozmawiamy i wyciągamy wnioski. Tam, gdzie jest to możliwe i uzasadnione – wprowadzamy zmiany.

GB: Co jest powodem zmiany harmonogramów?
MO: Nasza gmina dynamicznie się rozwija – zwiększa się liczba mieszkańców, zwiększa się liczba domostw, a to wymusza zmiany w naszych trasach. Są miejsca, gdzie znacznie więcej przybywa mieszkańców, są miejsca, gdzie mniej przybywa i byłyby takie dni, gdzie byśmy się nie wyrobili z terminowym odbiorem odpadów. A ponieważ odbieramy śmieci już od wczesnych godzin porannych – do czego już mieszkańcy się przyzwyczaili – wprowadziliśmy pewne zmiany w godzinach największego ruchu. Na głównych ulicach – Warszawskiej, Sienkiewicza, Sikorskiego czy Hubala-Dobrzańskiego w godzinach szczytu tj. między godziną 7:00 a 9:00 zjeżdżamy, by nie powodować utrudnień na drodze. Natomiast mamy w grafiku jeden dzień, kiedy obsługujemy wyłącznie ulicę Warszawską, wtedy zaś zaczynamy od strony Warszawy, czyli w odwrotnym kierunku do wzmożonego ruchu.

GB: Czy planowane są zmiany tras w tym roku?
MO: Nie planujemy zmian w tym zakresie, na razie wszystko pozostaje tak jak dotychczas. Sporadycznie pojawiają się wyjątki, bo np. cztery razy w ciągu roku zobligowani jesteśmy przeprowadzić serwis pojazdów i w związku z tym są one rotacyjnie wyłączane z ruchu, a odbiory odbywają się popołudniami. Wtedy wszelkie informacje o zmianach umieszczamy na naszej stronie internetowej. Podobnie jest z ulicami nieprzejezdnymi, np. w związku z remontami, wtedy reagujemy na bieżąco tak, aby odebrać wszystkie odpady od naszych mieszkańców.

GB: A jakie inwestycje planują Państwo na najbliższe lata?
MO: Gmina powierzyła nam to zadanie na kolejne 5 lat, dlatego w najbliższym czasie planujemy zakup specjalistycznej zabudowy dla jednego z naszych hakowców. Taki wielozadaniowy pojazd będzie obsługiwał GPSZOK, ale równolegle będzie mógł być wykorzystywany jako śmieciarka. Natomiast jeśli chodzi o pozostałe pojazdy specjalistyczne to dysponujemy obecnie trzema dużymi śmieciarkami 1-komorowymi, jedną śmieciarką 2-komorową, miniśmieciarką oraz dwoma hakowcami. Ta liczba pojazdów jest optymalna dla naszej gminy. Nie planujemy powiększać taboru, a jeśli zwiększy się znacząco ilość obsługiwanych posesji rozważymy uruchomienie systemu dwuzmianowego. Dodam jeszcze, że wszystkie pojazdy posiadają monitoring GPS, dzięki któremu śledzimy ich pracę na bieżąco. Śmieciarki wyposażone są także w kamery, które ‘widzą’ nie tylko pracę załóg, ale także stan altan oraz sposób segregacji. Te informacje są archiwizowane i, kiedy pojawia się taka potrzeba, możemy z tych zapisów skorzystać.

GB: Chciałabym jeszcze na koniec zapytać Pana, jaka jest świadomość mieszkańców w zakresie segregacji odpadów?
MO: Świadomość jest duża – w przypadku wątpliwości coraz więcej ludzi dopytuje się i dzwoni do spółki. Mieszkańcy całkiem dobrze segregują śmieci, a jeśli nawet wychwycimy przypadek niewłaściwej segregacji to są to sytuacje incydentalne. Mogę z całym przekonaniem stwierdzić, że segregacja systematycznie się poprawia. Jeśli zachodzi taka potrzeba – interweniujemy bezpośrednio. Jest coraz mniej uwag dotyczących niewłaściwego sortowania odpadów. Regulacje unijne nakładają na nas konkretne obowiązki w tym zakresie. Musimy ściśle przestrzegać tych przepisów, a w tym mogą nam jedynie pomóc mieszkańcy, którzy to robią i za co im bardzo dziękuję. Jako firma obsługujemy również wspomniany GPSZOK, do którego każdy mieszkaniec ma prawo dostarczyć odpady z wyjątkiem tych niebezpiecznych. Odbieramy drobną elektronikę (telefony, ładowarki płyty CD, żarówki) z punktów wyznaczonych na terenie gminy, z aptek i przychodni odbieramy przeterminowane leki, a ze szkół zużyte baterie. Segregacja śmieci jest coraz bardziej naturalna i oczywista, nie tylko dla młodszych pokoleń. To nas oczywiście niezwykle cieszy i pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość.

GB: I oby trend EKO utrzymał się przez kolejne lata! Bardzo dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: AO
Foto: AO, Eko-Babice
Gazeta Babicka, Nr 2 (329) luty 2024

Dotacja z ZUS dla Spółki EKO-BABICE

Informujemy, że w styczniu br. nasze przedsiębiorstwo podpisało z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych umowę, w ramach której ZUS udzieli Spółce 80% dofinansowania na realizację Projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa warunków pracy”. Wartość zadania wynosi 76 030 zł, a kwota dofinansowania to 60 824 zł. Wskazane środki zostaną wydatkowane na działania, których celem jest poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy, redukcja niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka, a także zmniejszenie zagrożenia wypadkami przy pracy  i chorobami zawodowymi.
Spółka planuje wyposażyć przepompownie znajdujące się na terenie gminy w żurawie stacjonarne o udźwigu do 150 kg i do 300 kg, co usprawni procesy serwisowe i znacząco zminimalizuje obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego pracowników, wykonujących bieżące prace serwisowe. Dodatkowo zaplanowano zakup elektrycznego podnośnika dla pracowników magazynu części.
Utrzymanie w ruchu ponad 80 przepompowni wymaga wykonania szeregu procesów. Podobnie utrzymanie magazynu, z którego pobierane są elementy niezbędne do budowania sieci. Wyposażenie stanowisk pracy w podnośnikowy wózek widłowy i żurawiki ma na celu zautomatyzować i przyspieszyć prace związane z tymi procesami. Większość naszych pracowników to osoby z wieloletnim doświadczeniem, po 40-stym roku życia, które wraz z upływem czasu potrzebują wsparcia technologicznego, aby ich praca nadal mogła być wykonywana w sposób bezpieczny i na tak samo wysokim poziomie, jak dotychczas.
W efekcie podjętych działań spodziewamy się poprawy poziomu bezpieczeństwa brygad zaangażowanych w codzienne czynności zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przepompowni, chodzi zwłaszcza o ograniczenie bezpośredniego kontaktu pracowników z czynnikami chemicznymi obecnymi w procesie technologicznym oraz łatwiejsze usuwanie skutków potencjalnej awarii. Równolegle – zakup elektrycznego wózka podnośnikowego pozwoli obniżyć poziom obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego. Obecnie wskaźnik obciążenia jest na poziomie bardzo wysokim, planowane obniżenie do poziomu małego.
Przy okazji warto przypomnieć, że w 2022 roku Spółka została laureatem mazowieckiej edycji konkursu „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej” i zajęła 1. miejsce w kategorii zakłady pracy od 50 do 249 zatrudnionych, którego organizatorem była Państwowa Inspekcja Pracy.

Skip to content