Aktualności

Bezpieczeństwo i ochrona mienia mieszkańców

Alarm wycieku wody to jedna z funkcji inteligentnego systemu do zdalnego odczytu wodomierzy, z którego korzysta GPK „EKO-BABICE. Od początku roku już kilkukrotnie wykryliśmy awarie na wewnętrznych instalacjach wodociągowych należących do  naszych odbiorców, powstałe z przyczyn niezależnych od GPK EKO-BABICE. Każdorazowo identyfikacja zagrożenia i powiadomienie mieszkańców pozwoliły na szybką reakcję, minimalizując tym samym szkody materialne po stronie naszych Klientów. Pracownicy przedsiębiorstwa po przeanalizowaniu danych w zakresie identyfikacji nietypowych wzorców indywidualnego zużycia wody niezwłocznie kontaktowali się z odbiorcami, informując ich o podejrzeniu wycieku oraz zalecali sprawdzenie instalacji wodociągowej. Po potwierdzeniu awarii nasze ekipy techniczne odcięły dopływ wody do posesji zakręcając zasuwy zewnętrzne. U dwóch odbiorców były to bardzo duże zużycia dzienne – rzędu 30-40 m³. Trzeba pamiętać, że według norm zgodnych z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody, norma przyjęta  dla 4 osobowej rodziny wynosi nieco ponad 0,5 m³ na dobę. W omawianych przypadkach połączenie doświadczenia pracowników Przedsiębiorstwa oraz inteligentnego rozwiązania informatycznego przełożyło się na szybką reakcję i minimalizację strat mienia

 

Powyższy wykres został wygenerowany przez program SIMAX i przedstawia alarm wycieku oraz wahania wskazań wodomierza. Kolorem zielonym zaznaczone zostały wskazania wodomierza. Alarm wycieku (pik oznaczony w kolorze czerwonym), sygnalizuje nagły wzrost przepływu wody. Program analizuje również godzinowe i dzienne zużycie, przepływy wsteczne oraz pojawiające się w pobliżu urządzenia mające wpływ na działanie wodomierza (magnes) jak również demontaż nakładki wodomierzowej.

Wykorzystywany przez nasze przedsiębiorstwo system zdalnego odczytu wodomierzy pracuje w technologii LoRaWAN (ang. Long Range Area Network), stosowanej w komunikacji między urządzeniami internetu rzeczy (IoT/M2M). Cechuje go niskie zapotrzebowanie na energię urządzenia wykorzystywanego do komunikacji, bardzo duży zasięg – sięgający kilkunastu kilometrów, doskonała propagacja oraz odporność na zakłócenia. Korzystanie z tej technologii nie wymaga opłat licencyjnych za częstotliwość (system pracuje na nielicencjonowanej częstotliwości 868 MHz), a do sieci możemy podłączyć jednocześnie wiele urządzeń. Aktualnie nakładkę umożliwiającą zdalny odczyt z wodomierza posiada już ponad 75% naszych klientów. W II kwartale tego roku planujemy wyposażyć w to urządzenie pozostałe wodomierze główne.

Stale udoskonalamy też system transmisji danych, biorąc pod uwagę takie czynniki jak ukształtowanie terenu, zabudowę i zadrzewienie, a także obecność innych urządzeń pracujących na podobnej częstotliwości. W ostatnim czasie istniejąca sieć przekaźników została uzupełniona o 10 lokalnych koncentratorów wzmacniających sygnał radiowy w wybranych lokalizacjach na terenie gminy.

Dbamy także o bezpieczeństwo danych, dlatego każda montowana przez nas nakładka wodomierzowa posiada podwójne szyfrowanie z wykorzystaniem algorytmu AES-128. Oznacza to, że dane przesyłane między nadajnikiem, a odbiornikiem są zabezpieczone dwoma warstwami szyfru. Stosowanie tego algorytmu jest zgodne  z obowiązującymi normami bezpieczeństwa, co gwarantuje, że dane są chronione zgodnie z najlepszymi praktykami. Szyfrowanie danych wraz z innymi mechanizmami kontrolnymi gwarantują, że odczyty stanu wodomierzy nie mogą zostać zafałszowane na żadnym etapie transmisji. Korzystanie z nakładek wodomierzowych to krok w stronę nowoczesnego i efektywnego zarządzania gospodarką wodną w naszej gminie.

Jednocześnie zachęcamy do korzystania z usługi e-faktura czyli elektronicznej faktury za dostawę wody i odprowadzanie ścieków, przesyłanej bezpośrednio na wskazany adres emaliowy. Żeby skorzystać z tej funkcjonalności, należy wypełnić prosty formularz zgody na przesyłanie faktur, duplikatów faktur, korekt faktur oraz innych zawiadomień w formie elektronicznej. Przypominamy również o możliwości korzystania z platformy e- BOK, która w prosty i wygodny sposób daje możliwość wglądu i wydruku wystawionych dokumentów, weryfikację stanu należności za usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków, umożliwia automatyczne i samodzielne generowanie  faktur przez Klienta oraz drukowanie obrazu lub pobranie tych dokumentów.

W przypadku pytań, prosimy o bezpośredni kontakt z pracownikami Biura Obsługi Klienta.

Inauguracja Akademii Menadżerów w GPK EKO-BABICE

W dniu dzisiejszym odbył się pierwszy wykład w ramach Akademii Menadżerów, zorganizowanej przez Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne „EKO-BABICE” sp. z o.o. Tematem przewodnim spotkania były „Spółki komunalne będące własnością jednostek samorządu terytorialnego”.
Prelekcje prowadził p. Michał Więckiewicz Sekretarz Gminy. Podczas wykładu omówiono m.in.:
– specyfikację funkcjonowania spółek komunalnych
– rolę samorządu w nadzorze nad spółkami,
– wyzwania i perspektywy rozwoju dla tego typu przedsiębiorstw

Na zakończenie prelekcji zabrała głos p. Monika Mika, Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego, odpowiadała na poszczególne pytania słuchaczy w sprawie nadchodzących zmian w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wśród słuchaczy znaleźli się Dyrektorzy oraz Kierownicy działów GPK EKO-BABIC, a także p. Katarzyna Sońta Zastępca Wójta Gminy oraz p. Marcin Łasiński Prezes GPK EKO-BABICE.

Akademia Menadżerów, to cykl szkoleń i warsztatów mających na celu podniesienie kwalifikacji kadry menadżerskiej GPK EKO-BABICE, następne spotkanie już za dwa tygodnie.

Tekst/Zdjęcia: Referat Komunikacji Społecznej i Promocji Gminy

Odbiór odpadów w naszej gminie – trzy lata historii i plany na przyszłość

Wywiad z Mariuszem Olszewskim Dyrektorem Działu Gospodarki Odpadami dla Gazety Babickiej Numer 2/2024

W grudniu minęły 3 lata, odkąd gminna spółka EKO-BABICE zajmuje się odbiorem naszych odpadów. Umowa na wywóz śmieci została przedłużona na kolejne 5 lat. Z jakimi wyzwaniami trzeba było się zmierzyć do tej pory i jakie są plany na kolejne lata – zapytaliśmy Mariusza Olszewskiego, dyrektora Działu Gospodarki Odpadami.

Gazeta Babicka: Zakończyli Państwo 3-letnią umowę na odbiór śmieci z terenu gminy Stare Babice. Czy da się jakoś podsumować ten czas?

Mariusz Olszewski: Odbiór i transport odpadów rozpoczęliśmy w styczniu 2021 roku. W początkowym okresie pracowaliśmy pojazdami wynajętymi, ponieważ trwały jeszcze przetargi na dostawę specjalistycznych samochodów. Dodatkowo poznawaliśmy specyfikę tras i rejonów. Po tych pierwszych miesiącach przesiedliśmy się na swoje pojazdy. Obecnie mamy 4 fabrycznie nowe śmieciarki i dwa nowe hakowce. Hakowce to samochody ciężarowe przeznaczone do transportu kontenerów na odpady. Pojazdy te są wykorzystywane w naszej działalności do obsługi Gminnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (GPSZOK), do którego mieszkańcy mogą dostarczać odpady we własnym zakresie. GPSZOK jest czynny w okresie letnim (od 1 kwietnia do 30 listopada) w dni robocze – z wyłączeniem poniedziałku, w godzinach 14.00- 18.00 oraz w soboty od 10.00 do 16.00. Natomiast w okresie zimowym (od 1 grudnia do 31 marca) we wtorki, czwartki i soboty w godzinach 12.00-16.00.

GB: Czy zdarzają się jakieś problemy w tej pracy?
MO: Były sporadyczne problemy z workami na śmieci – otrzymaliśmy wadliwą partię worków od dostawcy. Na szczęście producent szybko je wymienił, a my przekazaliśmy je każdemu, kto tylko to zgłosił. Jeśli jesteśmy w temacie usterek, to bardzo zależy mi, aby przypomnieć, że pojemniki, które znajdują się na posesjach są w naszej obsłudze, natomiast za ich stan techniczny, sanitarny i higieniczny odpowiada mieszkaniec. Jeśli pojemniki na odpady są wyeksploatowane należy je wymienić we własnym zakresie. Większość z nich ma 7-10 lat i szczególnie w niskich temperaturach, odpadają klapy. Oczywiście jeśli usterka nastąpi z naszej winy poczuwamy się do naprawy szkody, jednak nie możemy wymieniać zużytych lub wyeksploatowanych klap i pojemników.

GB: W jakim miejscu znajdują się Eko-Babice po tych kilku latach? Czy szykują się zmiany, które mogą odczuć mieszkańcy gminy Stare Babice?
MO: Przez te 3 lata zebraliśmy blisko 31 tysięcy ton odpadów. To był czas, podczas którego wprowadziliśmy szereg zmian mających na celu podnoszenie poziomu jakości świadczonych usług. Trzeba zauważyć, że – w związku z sytuacją międzynarodową – koszty obsługi tego zadania w ostatnim czasie znacząco wzrosły, ale muszę zaznaczyć, że nie wpłynęło to na wysokość opłat ponoszonych przez mieszkańców. Odbieraliśmy odpady, a także optymalizowaliśmy wybrane trasy tak, aby poszczególne brygady mieściły się w czasie 8 godzin roboczych. Przede wszystkim jednak mieliśmy na uwadze mieszkańców – staraliśmy się dostosować do ich potrzeb i oczekiwań. Obserwujemy sytuację i na bieżąco reagujemy. Odbieramy też telefony od naszych mieszkańców i staramy się uwzględniać ich uwagi. Rozmawiamy i wyciągamy wnioski. Tam, gdzie jest to możliwe i uzasadnione – wprowadzamy zmiany.

GB: Co jest powodem zmiany harmonogramów?
MO: Nasza gmina dynamicznie się rozwija – zwiększa się liczba mieszkańców, zwiększa się liczba domostw, a to wymusza zmiany w naszych trasach. Są miejsca, gdzie znacznie więcej przybywa mieszkańców, są miejsca, gdzie mniej przybywa i byłyby takie dni, gdzie byśmy się nie wyrobili z terminowym odbiorem odpadów. A ponieważ odbieramy śmieci już od wczesnych godzin porannych – do czego już mieszkańcy się przyzwyczaili – wprowadziliśmy pewne zmiany w godzinach największego ruchu. Na głównych ulicach – Warszawskiej, Sienkiewicza, Sikorskiego czy Hubala-Dobrzańskiego w godzinach szczytu tj. między godziną 7:00 a 9:00 zjeżdżamy, by nie powodować utrudnień na drodze. Natomiast mamy w grafiku jeden dzień, kiedy obsługujemy wyłącznie ulicę Warszawską, wtedy zaś zaczynamy od strony Warszawy, czyli w odwrotnym kierunku do wzmożonego ruchu.

GB: Czy planowane są zmiany tras w tym roku?
MO: Nie planujemy zmian w tym zakresie, na razie wszystko pozostaje tak jak dotychczas. Sporadycznie pojawiają się wyjątki, bo np. cztery razy w ciągu roku zobligowani jesteśmy przeprowadzić serwis pojazdów i w związku z tym są one rotacyjnie wyłączane z ruchu, a odbiory odbywają się popołudniami. Wtedy wszelkie informacje o zmianach umieszczamy na naszej stronie internetowej. Podobnie jest z ulicami nieprzejezdnymi, np. w związku z remontami, wtedy reagujemy na bieżąco tak, aby odebrać wszystkie odpady od naszych mieszkańców.

GB: A jakie inwestycje planują Państwo na najbliższe lata?
MO: Gmina powierzyła nam to zadanie na kolejne 5 lat, dlatego w najbliższym czasie planujemy zakup specjalistycznej zabudowy dla jednego z naszych hakowców. Taki wielozadaniowy pojazd będzie obsługiwał GPSZOK, ale równolegle będzie mógł być wykorzystywany jako śmieciarka. Natomiast jeśli chodzi o pozostałe pojazdy specjalistyczne to dysponujemy obecnie trzema dużymi śmieciarkami 1-komorowymi, jedną śmieciarką 2-komorową, miniśmieciarką oraz dwoma hakowcami. Ta liczba pojazdów jest optymalna dla naszej gminy. Nie planujemy powiększać taboru, a jeśli zwiększy się znacząco ilość obsługiwanych posesji rozważymy uruchomienie systemu dwuzmianowego. Dodam jeszcze, że wszystkie pojazdy posiadają monitoring GPS, dzięki któremu śledzimy ich pracę na bieżąco. Śmieciarki wyposażone są także w kamery, które ‘widzą’ nie tylko pracę załóg, ale także stan altan oraz sposób segregacji. Te informacje są archiwizowane i, kiedy pojawia się taka potrzeba, możemy z tych zapisów skorzystać.

GB: Chciałabym jeszcze na koniec zapytać Pana, jaka jest świadomość mieszkańców w zakresie segregacji odpadów?
MO: Świadomość jest duża – w przypadku wątpliwości coraz więcej ludzi dopytuje się i dzwoni do spółki. Mieszkańcy całkiem dobrze segregują śmieci, a jeśli nawet wychwycimy przypadek niewłaściwej segregacji to są to sytuacje incydentalne. Mogę z całym przekonaniem stwierdzić, że segregacja systematycznie się poprawia. Jeśli zachodzi taka potrzeba – interweniujemy bezpośrednio. Jest coraz mniej uwag dotyczących niewłaściwego sortowania odpadów. Regulacje unijne nakładają na nas konkretne obowiązki w tym zakresie. Musimy ściśle przestrzegać tych przepisów, a w tym mogą nam jedynie pomóc mieszkańcy, którzy to robią i za co im bardzo dziękuję. Jako firma obsługujemy również wspomniany GPSZOK, do którego każdy mieszkaniec ma prawo dostarczyć odpady z wyjątkiem tych niebezpiecznych. Odbieramy drobną elektronikę (telefony, ładowarki płyty CD, żarówki) z punktów wyznaczonych na terenie gminy, z aptek i przychodni odbieramy przeterminowane leki, a ze szkół zużyte baterie. Segregacja śmieci jest coraz bardziej naturalna i oczywista, nie tylko dla młodszych pokoleń. To nas oczywiście niezwykle cieszy i pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość.

GB: I oby trend EKO utrzymał się przez kolejne lata! Bardzo dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: AO
Foto: AO, Eko-Babice
Gazeta Babicka, Nr 2 (329) luty 2024

Dotacja z ZUS dla Spółki EKO-BABICE

Informujemy, że w styczniu br. nasze przedsiębiorstwo podpisało z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych umowę, w ramach której ZUS udzieli Spółce 80% dofinansowania na realizację Projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa warunków pracy”. Wartość zadania wynosi 76 030 zł, a kwota dofinansowania to 60 824 zł. Wskazane środki zostaną wydatkowane na działania, których celem jest poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy, redukcja niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka, a także zmniejszenie zagrożenia wypadkami przy pracy  i chorobami zawodowymi.
Spółka planuje wyposażyć przepompownie znajdujące się na terenie gminy w żurawie stacjonarne o udźwigu do 150 kg i do 300 kg, co usprawni procesy serwisowe i znacząco zminimalizuje obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego pracowników, wykonujących bieżące prace serwisowe. Dodatkowo zaplanowano zakup elektrycznego podnośnika dla pracowników magazynu części.
Utrzymanie w ruchu ponad 80 przepompowni wymaga wykonania szeregu procesów. Podobnie utrzymanie magazynu, z którego pobierane są elementy niezbędne do budowania sieci. Wyposażenie stanowisk pracy w podnośnikowy wózek widłowy i żurawiki ma na celu zautomatyzować i przyspieszyć prace związane z tymi procesami. Większość naszych pracowników to osoby z wieloletnim doświadczeniem, po 40-stym roku życia, które wraz z upływem czasu potrzebują wsparcia technologicznego, aby ich praca nadal mogła być wykonywana w sposób bezpieczny i na tak samo wysokim poziomie, jak dotychczas.
W efekcie podjętych działań spodziewamy się poprawy poziomu bezpieczeństwa brygad zaangażowanych w codzienne czynności zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przepompowni, chodzi zwłaszcza o ograniczenie bezpośredniego kontaktu pracowników z czynnikami chemicznymi obecnymi w procesie technologicznym oraz łatwiejsze usuwanie skutków potencjalnej awarii. Równolegle – zakup elektrycznego wózka podnośnikowego pozwoli obniżyć poziom obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego. Obecnie wskaźnik obciążenia jest na poziomie bardzo wysokim, planowane obniżenie do poziomu małego.
Przy okazji warto przypomnieć, że w 2022 roku Spółka została laureatem mazowieckiej edycji konkursu „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej” i zajęła 1. miejsce w kategorii zakłady pracy od 50 do 249 zatrudnionych, którego organizatorem była Państwowa Inspekcja Pracy.

Nowa taryfa za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków

Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne „EKO-BABICE” sp. z o.o. informuje, iż w dniu 17.01.2024 r. na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ogłoszono taryfę zatwierdzoną decyzją z dnia 22.12.2023 r. (znak: WA.RZT.70.137.2023/3) za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Stare Babice na okres 3 lat.

Zgodnie z art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz .U. z 2023 r. poz. 537, z późn. zm.) zatwierdzona taryfa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia jej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, tj. od 25 stycznia 2024 r.

I. WYSOKOŚĆ CEN I STAWEK OPŁAT ZBIOROWEGO ZAOPATRZENIA W WODĘ

 

II. WYSOKOŚĆ CEN I STAWEK OPŁAT ZBIOROWEGO ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

Załącznik: Decyzja Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 22.12.2023 r., znak: WA.RZT.70.137.2023/3

POBIERZ DECYZJĘ

Informujemy, iż od dnia 1 stycznia 2024 r., w związku z podjęciem przez Radę Gminy w Starych Babicach uchwały Nr LXVI/733/2023 z dnia 14 grudnia 2023 r. w sprawie dopłaty do 1 m3 odprowadzanych ścieków na terenie Gminy Stare Babice, ulega zmianie ostateczna cena za ścieki dla odbiorców poszczególnych grup taryfowych.

III. WYSOKOŚĆ CEN I STAWEK OPŁAT ZBIOROWEGO ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW Z DOPŁATĄ

Załącznik: Uchwała Nr LXVI/733/2023 Rady Gminy Stare Babice z dnia 12 grudnia 2023 r. w sprawie dopłaty do 1 m3 odprowadzanych ścieków na terenie Gminy Stare Babice
POBIERZ UCHWAŁĘ

Załącznik: Decyzja znak WA.RZT.70.137.2023/3 z dn. 22.12.2023 r.
POBIERZ DECYZJĘ

Przepływowe kasety czyszczące – Projekt poprawy jakości wody w gminie Stare Babice

W maju ubiegłego roku na terenie zbiorników wodnych w miejscowości Zielonki – Parcela umieszczony został moduł czyszczący, którego zadaniem była poprawa jakości wody w stawach rekreacyjnych zlokalizowanych przy ul. Południowej. Projekt realizowały wspólnie Urząd Gminy Stare Babice oraz Firma Deltima sp. z o.o. przy wsparciu Gminnego Przedsiębiorstwa Komunalnego „EKO – BABICE” sp. z o.o.

W celu poprawy parametrów fizykochemicznych wody w zakresie parametrów BZT5, ChZT, azotu ogólnego oraz fosforu. – z uwzględnieniem bezpieczeństwa fauny i flory naturalnie bytującej w zbiornikach, w stawach umieszczono przepływowe kasety czyszczące wyposażone w nośniki biologiczne dla mikroorganizmów, których zadaniem było usuwanie substancji chemicznych i zanieczyszczeń wykazujących negatywne oddziaływanie na zdrowie i jakość życia osób korzystających ze zbiorników oraz zwierząt je zamieszkujących. Włóknisty, syntetyczny nośnik montowany na kasetach w celu unieruchomienia na nim mikroorganizmów i troficznego utrzymania wyższych form hydrobiontów, został zabezpieczony w taki sposób aby uniknąć korelacji z innymi organizmami wodnymi. Ze względu na małą głębokość stawów, kasety były regularnie napowietrzane.

Po usunięciu oczyszczalni ze stawu i zdemontowaniu kaset – co miało miejsce w grudniu ubiegłego roku, zaobserwowano znaczną ilość biomasy na złożach. Jednocześnie wyniki prowadzonych analiz laboratoryjnych próbek wody wskazują na znaczne obniżenie poziomu fosforu ogólnego w zbiorniku.

Zawartość zawiesin zmniejszyła się z 97,6 mg/l w czerwcu do 19 mg/l we wrześniu. Wskazuje to na poprawę klarowności wody w tym okresie. Wartości ChZT znajdowały się poniżej 100 mg/l O2 w okresie od lipca do września, co może wskazywać na umiarkowaną obecność substancji organicznych wymagających oksydacji. Wartości BZT w analogicznym okresie wynosiło poniżej 50 mg/l O2. Poziom pH waha się od lekko kwaśnego 6,5 do lekko zasadowego 8,1, co jest typowym zakresem dla wód powierzchniowych. Stężenie azotu ogólnego przez cały okres testowania technologii wynosił <5 mg/l N. Stężenie fosforu ogólnego w stawie  obniżyło się z 16-17 mg/l do 0,3-0,6 mg/l.

Znacznie obniżenie ilości fosforu ogólnego zasadniczo ogranicza nadmierny rozwój roślinności, a w konsekwencji zarastanie i wypłycanie stawu. Tak przygotowany akwen może zostać wykorzystany w znacznie szerszym zakresie rekreacyjnym, nie tylko przez wędkarzy, ale również na potrzeby pozostałych aktywności lokalnej społeczności.

Pływająca oczyszczalnia na terenie zbiorników wodnych w miejscowości Zielonki – Parcela to innowacyjny w skali regionu sposób na oczyszczanie akwenów stojących oraz rzek. Uzyskane wyniki badań są obiecujące, więc podjęliśmy decyzję o kontynuowaniu projektu. Zdaniem specjalistów testowane rozwiązanie systemu może być wykorzystane na szerszą skalę – również na rzekach w okresie największego zagrożenia ekosystemu.

 

Skip to content