Aktualności

Inauguracja Akademii Menadżerów w GPK EKO-BABICE

W dniu dzisiejszym odbył się pierwszy wykład w ramach Akademii Menadżerów, zorganizowanej przez Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne „EKO-BABICE” sp. z o.o. Tematem przewodnim spotkania były „Spółki komunalne będące własnością jednostek samorządu terytorialnego”.
Prelekcje prowadził p. Michał Więckiewicz Sekretarz Gminy. Podczas wykładu omówiono m.in.:
– specyfikację funkcjonowania spółek komunalnych
– rolę samorządu w nadzorze nad spółkami,
– wyzwania i perspektywy rozwoju dla tego typu przedsiębiorstw

Na zakończenie prelekcji zabrała głos p. Monika Mika, Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego, odpowiadała na poszczególne pytania słuchaczy w sprawie nadchodzących zmian w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wśród słuchaczy znaleźli się Dyrektorzy oraz Kierownicy działów GPK EKO-BABIC, a także p. Katarzyna Sońta Zastępca Wójta Gminy oraz p. Marcin Łasiński Prezes GPK EKO-BABICE.

Akademia Menadżerów, to cykl szkoleń i warsztatów mających na celu podniesienie kwalifikacji kadry menadżerskiej GPK EKO-BABICE, następne spotkanie już za dwa tygodnie.

Tekst/Zdjęcia: Referat Komunikacji Społecznej i Promocji Gminy

Odbiór odpadów w naszej gminie – trzy lata historii i plany na przyszłość

Wywiad z Mariuszem Olszewskim Dyrektorem Działu Gospodarki Odpadami dla Gazety Babickiej Numer 2/2024

W grudniu minęły 3 lata, odkąd gminna spółka EKO-BABICE zajmuje się odbiorem naszych odpadów. Umowa na wywóz śmieci została przedłużona na kolejne 5 lat. Z jakimi wyzwaniami trzeba było się zmierzyć do tej pory i jakie są plany na kolejne lata – zapytaliśmy Mariusza Olszewskiego, dyrektora Działu Gospodarki Odpadami.

Gazeta Babicka: Zakończyli Państwo 3-letnią umowę na odbiór śmieci z terenu gminy Stare Babice. Czy da się jakoś podsumować ten czas?

Mariusz Olszewski: Odbiór i transport odpadów rozpoczęliśmy w styczniu 2021 roku. W początkowym okresie pracowaliśmy pojazdami wynajętymi, ponieważ trwały jeszcze przetargi na dostawę specjalistycznych samochodów. Dodatkowo poznawaliśmy specyfikę tras i rejonów. Po tych pierwszych miesiącach przesiedliśmy się na swoje pojazdy. Obecnie mamy 4 fabrycznie nowe śmieciarki i dwa nowe hakowce. Hakowce to samochody ciężarowe przeznaczone do transportu kontenerów na odpady. Pojazdy te są wykorzystywane w naszej działalności do obsługi Gminnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (GPSZOK), do którego mieszkańcy mogą dostarczać odpady we własnym zakresie. GPSZOK jest czynny w okresie letnim (od 1 kwietnia do 30 listopada) w dni robocze – z wyłączeniem poniedziałku, w godzinach 14.00- 18.00 oraz w soboty od 10.00 do 16.00. Natomiast w okresie zimowym (od 1 grudnia do 31 marca) we wtorki, czwartki i soboty w godzinach 12.00-16.00.

GB: Czy zdarzają się jakieś problemy w tej pracy?
MO: Były sporadyczne problemy z workami na śmieci – otrzymaliśmy wadliwą partię worków od dostawcy. Na szczęście producent szybko je wymienił, a my przekazaliśmy je każdemu, kto tylko to zgłosił. Jeśli jesteśmy w temacie usterek, to bardzo zależy mi, aby przypomnieć, że pojemniki, które znajdują się na posesjach są w naszej obsłudze, natomiast za ich stan techniczny, sanitarny i higieniczny odpowiada mieszkaniec. Jeśli pojemniki na odpady są wyeksploatowane należy je wymienić we własnym zakresie. Większość z nich ma 7-10 lat i szczególnie w niskich temperaturach, odpadają klapy. Oczywiście jeśli usterka nastąpi z naszej winy poczuwamy się do naprawy szkody, jednak nie możemy wymieniać zużytych lub wyeksploatowanych klap i pojemników.

GB: W jakim miejscu znajdują się Eko-Babice po tych kilku latach? Czy szykują się zmiany, które mogą odczuć mieszkańcy gminy Stare Babice?
MO: Przez te 3 lata zebraliśmy blisko 31 tysięcy ton odpadów. To był czas, podczas którego wprowadziliśmy szereg zmian mających na celu podnoszenie poziomu jakości świadczonych usług. Trzeba zauważyć, że – w związku z sytuacją międzynarodową – koszty obsługi tego zadania w ostatnim czasie znacząco wzrosły, ale muszę zaznaczyć, że nie wpłynęło to na wysokość opłat ponoszonych przez mieszkańców. Odbieraliśmy odpady, a także optymalizowaliśmy wybrane trasy tak, aby poszczególne brygady mieściły się w czasie 8 godzin roboczych. Przede wszystkim jednak mieliśmy na uwadze mieszkańców – staraliśmy się dostosować do ich potrzeb i oczekiwań. Obserwujemy sytuację i na bieżąco reagujemy. Odbieramy też telefony od naszych mieszkańców i staramy się uwzględniać ich uwagi. Rozmawiamy i wyciągamy wnioski. Tam, gdzie jest to możliwe i uzasadnione – wprowadzamy zmiany.

GB: Co jest powodem zmiany harmonogramów?
MO: Nasza gmina dynamicznie się rozwija – zwiększa się liczba mieszkańców, zwiększa się liczba domostw, a to wymusza zmiany w naszych trasach. Są miejsca, gdzie znacznie więcej przybywa mieszkańców, są miejsca, gdzie mniej przybywa i byłyby takie dni, gdzie byśmy się nie wyrobili z terminowym odbiorem odpadów. A ponieważ odbieramy śmieci już od wczesnych godzin porannych – do czego już mieszkańcy się przyzwyczaili – wprowadziliśmy pewne zmiany w godzinach największego ruchu. Na głównych ulicach – Warszawskiej, Sienkiewicza, Sikorskiego czy Hubala-Dobrzańskiego w godzinach szczytu tj. między godziną 7:00 a 9:00 zjeżdżamy, by nie powodować utrudnień na drodze. Natomiast mamy w grafiku jeden dzień, kiedy obsługujemy wyłącznie ulicę Warszawską, wtedy zaś zaczynamy od strony Warszawy, czyli w odwrotnym kierunku do wzmożonego ruchu.

GB: Czy planowane są zmiany tras w tym roku?
MO: Nie planujemy zmian w tym zakresie, na razie wszystko pozostaje tak jak dotychczas. Sporadycznie pojawiają się wyjątki, bo np. cztery razy w ciągu roku zobligowani jesteśmy przeprowadzić serwis pojazdów i w związku z tym są one rotacyjnie wyłączane z ruchu, a odbiory odbywają się popołudniami. Wtedy wszelkie informacje o zmianach umieszczamy na naszej stronie internetowej. Podobnie jest z ulicami nieprzejezdnymi, np. w związku z remontami, wtedy reagujemy na bieżąco tak, aby odebrać wszystkie odpady od naszych mieszkańców.

GB: A jakie inwestycje planują Państwo na najbliższe lata?
MO: Gmina powierzyła nam to zadanie na kolejne 5 lat, dlatego w najbliższym czasie planujemy zakup specjalistycznej zabudowy dla jednego z naszych hakowców. Taki wielozadaniowy pojazd będzie obsługiwał GPSZOK, ale równolegle będzie mógł być wykorzystywany jako śmieciarka. Natomiast jeśli chodzi o pozostałe pojazdy specjalistyczne to dysponujemy obecnie trzema dużymi śmieciarkami 1-komorowymi, jedną śmieciarką 2-komorową, miniśmieciarką oraz dwoma hakowcami. Ta liczba pojazdów jest optymalna dla naszej gminy. Nie planujemy powiększać taboru, a jeśli zwiększy się znacząco ilość obsługiwanych posesji rozważymy uruchomienie systemu dwuzmianowego. Dodam jeszcze, że wszystkie pojazdy posiadają monitoring GPS, dzięki któremu śledzimy ich pracę na bieżąco. Śmieciarki wyposażone są także w kamery, które ‘widzą’ nie tylko pracę załóg, ale także stan altan oraz sposób segregacji. Te informacje są archiwizowane i, kiedy pojawia się taka potrzeba, możemy z tych zapisów skorzystać.

GB: Chciałabym jeszcze na koniec zapytać Pana, jaka jest świadomość mieszkańców w zakresie segregacji odpadów?
MO: Świadomość jest duża – w przypadku wątpliwości coraz więcej ludzi dopytuje się i dzwoni do spółki. Mieszkańcy całkiem dobrze segregują śmieci, a jeśli nawet wychwycimy przypadek niewłaściwej segregacji to są to sytuacje incydentalne. Mogę z całym przekonaniem stwierdzić, że segregacja systematycznie się poprawia. Jeśli zachodzi taka potrzeba – interweniujemy bezpośrednio. Jest coraz mniej uwag dotyczących niewłaściwego sortowania odpadów. Regulacje unijne nakładają na nas konkretne obowiązki w tym zakresie. Musimy ściśle przestrzegać tych przepisów, a w tym mogą nam jedynie pomóc mieszkańcy, którzy to robią i za co im bardzo dziękuję. Jako firma obsługujemy również wspomniany GPSZOK, do którego każdy mieszkaniec ma prawo dostarczyć odpady z wyjątkiem tych niebezpiecznych. Odbieramy drobną elektronikę (telefony, ładowarki płyty CD, żarówki) z punktów wyznaczonych na terenie gminy, z aptek i przychodni odbieramy przeterminowane leki, a ze szkół zużyte baterie. Segregacja śmieci jest coraz bardziej naturalna i oczywista, nie tylko dla młodszych pokoleń. To nas oczywiście niezwykle cieszy i pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość.

GB: I oby trend EKO utrzymał się przez kolejne lata! Bardzo dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: AO
Foto: AO, Eko-Babice
Gazeta Babicka, Nr 2 (329) luty 2024

Dotacja z ZUS dla Spółki EKO-BABICE

Informujemy, że w styczniu br. nasze przedsiębiorstwo podpisało z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych umowę, w ramach której ZUS udzieli Spółce 80% dofinansowania na realizację Projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa warunków pracy”. Wartość zadania wynosi 76 030 zł, a kwota dofinansowania to 60 824 zł. Wskazane środki zostaną wydatkowane na działania, których celem jest poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy, redukcja niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka, a także zmniejszenie zagrożenia wypadkami przy pracy  i chorobami zawodowymi.
Spółka planuje wyposażyć przepompownie znajdujące się na terenie gminy w żurawie stacjonarne o udźwigu do 150 kg i do 300 kg, co usprawni procesy serwisowe i znacząco zminimalizuje obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego pracowników, wykonujących bieżące prace serwisowe. Dodatkowo zaplanowano zakup elektrycznego podnośnika dla pracowników magazynu części.
Utrzymanie w ruchu ponad 80 przepompowni wymaga wykonania szeregu procesów. Podobnie utrzymanie magazynu, z którego pobierane są elementy niezbędne do budowania sieci. Wyposażenie stanowisk pracy w podnośnikowy wózek widłowy i żurawiki ma na celu zautomatyzować i przyspieszyć prace związane z tymi procesami. Większość naszych pracowników to osoby z wieloletnim doświadczeniem, po 40-stym roku życia, które wraz z upływem czasu potrzebują wsparcia technologicznego, aby ich praca nadal mogła być wykonywana w sposób bezpieczny i na tak samo wysokim poziomie, jak dotychczas.
W efekcie podjętych działań spodziewamy się poprawy poziomu bezpieczeństwa brygad zaangażowanych w codzienne czynności zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przepompowni, chodzi zwłaszcza o ograniczenie bezpośredniego kontaktu pracowników z czynnikami chemicznymi obecnymi w procesie technologicznym oraz łatwiejsze usuwanie skutków potencjalnej awarii. Równolegle – zakup elektrycznego wózka podnośnikowego pozwoli obniżyć poziom obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego. Obecnie wskaźnik obciążenia jest na poziomie bardzo wysokim, planowane obniżenie do poziomu małego.
Przy okazji warto przypomnieć, że w 2022 roku Spółka została laureatem mazowieckiej edycji konkursu „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej” i zajęła 1. miejsce w kategorii zakłady pracy od 50 do 249 zatrudnionych, którego organizatorem była Państwowa Inspekcja Pracy.

Nowa taryfa za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków

Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne „EKO-BABICE” sp. z o.o. informuje, iż w dniu 17.01.2024 r. na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ogłoszono taryfę zatwierdzoną decyzją z dnia 22.12.2023 r. (znak: WA.RZT.70.137.2023/3) za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Stare Babice na okres 3 lat.

Zgodnie z art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz .U. z 2023 r. poz. 537, z późn. zm.) zatwierdzona taryfa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia jej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, tj. od 25 stycznia 2024 r.

I. WYSOKOŚĆ CEN I STAWEK OPŁAT ZBIOROWEGO ZAOPATRZENIA W WODĘ

 

II. WYSOKOŚĆ CEN I STAWEK OPŁAT ZBIOROWEGO ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

Załącznik: Decyzja Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 22.12.2023 r., znak: WA.RZT.70.137.2023/3

POBIERZ DECYZJĘ

Informujemy, iż od dnia 1 stycznia 2024 r., w związku z podjęciem przez Radę Gminy w Starych Babicach uchwały Nr LXVI/733/2023 z dnia 14 grudnia 2023 r. w sprawie dopłaty do 1 m3 odprowadzanych ścieków na terenie Gminy Stare Babice, ulega zmianie ostateczna cena za ścieki dla odbiorców poszczególnych grup taryfowych.

III. WYSOKOŚĆ CEN I STAWEK OPŁAT ZBIOROWEGO ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW Z DOPŁATĄ

Załącznik: Uchwała Nr LXVI/733/2023 Rady Gminy Stare Babice z dnia 12 grudnia 2023 r. w sprawie dopłaty do 1 m3 odprowadzanych ścieków na terenie Gminy Stare Babice
POBIERZ UCHWAŁĘ

Załącznik: Decyzja znak WA.RZT.70.137.2023/3 z dn. 22.12.2023 r.
POBIERZ DECYZJĘ

Przepływowe kasety czyszczące – Projekt poprawy jakości wody w gminie Stare Babice

W maju ubiegłego roku na terenie zbiorników wodnych w miejscowości Zielonki – Parcela umieszczony został moduł czyszczący, którego zadaniem była poprawa jakości wody w stawach rekreacyjnych zlokalizowanych przy ul. Południowej. Projekt realizowały wspólnie Urząd Gminy Stare Babice oraz Firma Deltima sp. z o.o. przy wsparciu Gminnego Przedsiębiorstwa Komunalnego „EKO – BABICE” sp. z o.o.

W celu poprawy parametrów fizykochemicznych wody w zakresie parametrów BZT5, ChZT, azotu ogólnego oraz fosforu. – z uwzględnieniem bezpieczeństwa fauny i flory naturalnie bytującej w zbiornikach, w stawach umieszczono przepływowe kasety czyszczące wyposażone w nośniki biologiczne dla mikroorganizmów, których zadaniem było usuwanie substancji chemicznych i zanieczyszczeń wykazujących negatywne oddziaływanie na zdrowie i jakość życia osób korzystających ze zbiorników oraz zwierząt je zamieszkujących. Włóknisty, syntetyczny nośnik montowany na kasetach w celu unieruchomienia na nim mikroorganizmów i troficznego utrzymania wyższych form hydrobiontów, został zabezpieczony w taki sposób aby uniknąć korelacji z innymi organizmami wodnymi. Ze względu na małą głębokość stawów, kasety były regularnie napowietrzane.

Po usunięciu oczyszczalni ze stawu i zdemontowaniu kaset – co miało miejsce w grudniu ubiegłego roku, zaobserwowano znaczną ilość biomasy na złożach. Jednocześnie wyniki prowadzonych analiz laboratoryjnych próbek wody wskazują na znaczne obniżenie poziomu fosforu ogólnego w zbiorniku.

Zawartość zawiesin zmniejszyła się z 97,6 mg/l w czerwcu do 19 mg/l we wrześniu. Wskazuje to na poprawę klarowności wody w tym okresie. Wartości ChZT znajdowały się poniżej 100 mg/l O2 w okresie od lipca do września, co może wskazywać na umiarkowaną obecność substancji organicznych wymagających oksydacji. Wartości BZT w analogicznym okresie wynosiło poniżej 50 mg/l O2. Poziom pH waha się od lekko kwaśnego 6,5 do lekko zasadowego 8,1, co jest typowym zakresem dla wód powierzchniowych. Stężenie azotu ogólnego przez cały okres testowania technologii wynosił <5 mg/l N. Stężenie fosforu ogólnego w stawie  obniżyło się z 16-17 mg/l do 0,3-0,6 mg/l.

Znacznie obniżenie ilości fosforu ogólnego zasadniczo ogranicza nadmierny rozwój roślinności, a w konsekwencji zarastanie i wypłycanie stawu. Tak przygotowany akwen może zostać wykorzystany w znacznie szerszym zakresie rekreacyjnym, nie tylko przez wędkarzy, ale również na potrzeby pozostałych aktywności lokalnej społeczności.

Pływająca oczyszczalnia na terenie zbiorników wodnych w miejscowości Zielonki – Parcela to innowacyjny w skali regionu sposób na oczyszczanie akwenów stojących oraz rzek. Uzyskane wyniki badań są obiecujące, więc podjęliśmy decyzję o kontynuowaniu projektu. Zdaniem specjalistów testowane rozwiązanie systemu może być wykorzystane na szerszą skalę – również na rzekach w okresie największego zagrożenia ekosystemu.

 

Nowe technologie w Gminnym Przedsiębiorstwie Komunalnym EKO-BABICE SP. Z O.O.

Blue Deal czy „stres  wodny”

Oliver Röpke – Prezydent EESC /European Economic and Social Committee/ jasno określił, że nowa europejska polityka wodna musi być dostosowana do wszystkich innych polityk UE, tak jak miało to miejsce w przypadku Zielonego Ładu UE. Komisja europejska na realizację projektu Blue Deal przygotowała budżet 380 mld euro, które zostaną przeznaczone na ochrona zasobów czystej wody, zrównoważoną gospodarkę wodną oraz  „sprawiedliwą niebieską transformację”. Jeśli nie wprowadzimy kreatywnie i innowacyjnie mechanizmu Blue Deal czeka nas niedobór wody oraz stres wodny.

„Stres wodny” to termin używany do opisania sytuacji, w której ilość dostępnej wody jest niewystarczająca do zaspokojenia potrzeb ludności lub innych istotnych działań związanych z wodą. Jest to zwykle wynik nieracjonalnego wykorzystania zasobów wodnych, nadmiernej konsumpcji wody, degradacji środowiska wodnego, zmian klimatycznych i innych czynników. Stres wodny może prowadzić do poważnych problemów, takich jak niedobór wody pitnej, ograniczenia dostępu do wody dla rolnictwa i przemysłu, degradacja ekosystemów wodnych i konflikty związane z dostępem do wody. Dlatego ważne jest podejmowanie działań mających na celu zrównoważone zarządzanie zasobami wodnymi, oszczędne korzystanie z wody i ochronę ekosystemów wodnych, aby uniknąć sytuacji stresu wodnego.

Realizacja zadań ochronnych w ramach Blue Deal to innowacyjne biologiczne oczyszczalnie, roje pływających oczyszczalni po rzekach i jeziorach oraz najważniejsze – wprowadzenie zasady „kto zanieczyszcza ten płaci”.

Oczyszczalnia stacjonarna

W czerwcu 2023 roku, Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne „EKO-BABICE” rozpoczęło testowanie innowacyjnej technologii oczyszczania ścieków. Technologia opracowana przez firmę Deltima Sp. z o.o. ma na celu efektywne oczyszczanie ścieków charakteryzujących się wysokim ładunkiem zanieczyszczeń. Biologiczna oczyszczalnia realizuje proces polegający na ciągłym, stopniowym oczyszczaniu ścieków za pomocą przenoszenia medium w kolejne sekcje bioreaktorów zorganizowanych w sposób szeregowy. Skuteczność biologicznego oczyszczania ścieków została zmaksymalizowana poprzez zwiększenie liczby ogniw biocenotycznych spełniających rolę przenośnika biologicznego. Proces postępuje w sposób ciągły, rozwijając stopniowo kolejne procesy biologiczne za pośrednictwem coraz bardziej złożonych organizmów. Nowatorskie podejście do recyrkulacji osadów w obrębie instalacji oraz naprzemienne wydzielanie stref tlenowych i beztlenowych pozowała na wydajne oczyszczanie ścieków z jednoczesną redukcją osadów nadmiernych o 95-96%. Testowanie innowacyjnej technologii oczyszczania ścieków przez Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne „EKO-BABICE” stanowi krok milowy w efektywnym zarządzaniu środowiskiem. Opracowana przez firmę Deltima Sp. z o.o. biologiczna oczyszczalnia nie tylko skupia się na maksymalizacji skuteczności oczyszczania ścieków, ale również posiada szereg korzyści ekonomicznych, środowiskowych i społecznych. Proces ciągłego, stopniowego oczyszczania oraz wykorzystanie biocenotycznych ogniw przenośnika biologicznego pozwalają na zoptymalizowanie zużycia energii, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji w dłuższej perspektywie. Zmniejszenie ilości odpadów i korzystny wpływ na środowisko objawia się również w braku konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych na procesy usuwania, odwadniania i higienizacji osadów. Innowacyjna technologia pozwala na skuteczne oczyszczanie ścieków bez konieczności stosowania dodatkowych środków chemicznych, co przekłada się bezpośrednio na oszczędności. Rozwijanie innowacyjnych technologii oczyszczania ścieków przyczynia się do poprawy jakości wód, co wpływa na zdrowie i dobre samopoczucie mieszkańców. Oczyszczalnia nie emituje odorów, niebezpiecznych bioaerozoli czy hałasów, co również przekłada się na jakość życia w otoczeniu instalacji.

To w jaki sposób pracuje oczyszczalnia zależy od czasu retencji ścieków w reaktorach, co bezpośrednio przekłada się na wydajność oczyszczania. Ścieki muszą przepływać przez instalację w taki sposób aby mikroorganizmy miały możliwość usunięcia zanieczyszczeń, bez ryzyka zalegania medium, w którym mogłyby rozwinąć się niepożądane procesy.

Analiza danych dotyczących jakości ścieków komunalnych i miejskich w różnych etapach procesu oczyszczania ujawnia znaczące ulepszenia w składzie chemicznym i fizycznym ścieków. Na początkowym etapie, przed oczyszczaniem biologicznym, ścieki charakteryzują się pH na poziomie 5,6, co wskazuje na lekko kwaśne środowisko. W miarę postępu procesu, pH zbliża się do neutralnego, osiągając 7,1 po etapie bioreaktorów tlenowych, co jest korzystne dla środowiska i wskazuje na skuteczną stabilizację chemiczną ścieków.

Znaczące zmiany obserwujemy w zakresie chemicznego zapotrzebowania na tlen (ChZT), gdzie wartość ta spada z 3100 mgO2/dm3 do zaledwie 22,3 mgO2/dm3. Jest to dowód na efektywne usuwanie substancji organicznych, które są głównym składnikiem ścieków wymagającym oksydacji. Podobnie, substancje zawieszone ulegają znacznemu zmniejszeniu z 270 mg/dm3 na początku procesu do 5,1 mg/dm3 na końcu, co wskazuje na skuteczne usuwanie zawiesin.

Kolejny pozytywny aspekt to wzrost zawartości tlenu rozpuszczonego, z 0 mgO2/dm3 do 4,1 mgO2/dm3, co jest kluczowe dla procesów biologicznych, zwłaszcza w bioreaktorach tlenowych. W odniesieniu do związków azotu, obserwujemy znaczące zmniejszenie poziomu azotu amonowego i azotynów, co świadczy o efektywności procesów nitrifikacji i denitrifikacji, natomiast poziom azotanów zmienia się niewiele.

Równie istotne jest znaczne zmniejszenie fosforanów, z 52 mg/dm3 do 1,2 mg/dm3. Redukcja fosforanów jest krytyczna, gdyż ich nadmiar w wodach może prowadzić do eutrofizacji, czyli nadmiernego zakwitu alg. Dodatkowo, obserwujemy spadek stężenia produktów naftowych i syntetycznych surfaktantów do minimalnych wartości, co wskazuje na efektywność procesu w eliminowaniu tych szkodliwych związków.

Podsumowując, analiza danych jasno wskazuje, że każdy etap procesu oczyszczania ścieków przyczynia się do znacznego poprawienia ich jakości. Szczególnie efektywne jest usuwanie substancji organicznych, azotu, fosforu oraz innych zanieczyszczeń, co jest kluczowe dla ochrony środowiska wodnego przed negatywnymi skutkami eutrofizacji i zanieczyszczeń chemicznych.

Gminne Przedsiębiorstwo EKO-BABICE sp. z o.o. jest otwarte na nowe technologie, konsekwentnie poszukuje innowacyjnych procesów technologicznych w zakresie  oczyszczania ścieków i uzdatniania wody. Przedsiębiorstwo śledzi na bieżąco rozwój nowych technologii, aktywnie uczestniczy w ocenie ich efektywności i skuteczności, przykładem takiego podejścia jest projekt realizowany w naszym zakładzie.

 

Skip to content