Bezpieczeństwo i ochrona mienia mieszkańców

Alarm wycieku wody to jedna z funkcji inteligentnego systemu do zdalnego odczytu wodomierzy, z którego korzysta GPK „EKO-BABICE. Od początku roku już kilkukrotnie wykryliśmy awarie na wewnętrznych instalacjach wodociągowych należących do  naszych odbiorców, powstałe z przyczyn niezależnych od GPK EKO-BABICE. Każdorazowo identyfikacja zagrożenia i powiadomienie mieszkańców pozwoliły na szybką reakcję, minimalizując tym samym szkody materialne po stronie naszych Klientów. Pracownicy przedsiębiorstwa po przeanalizowaniu danych w zakresie identyfikacji nietypowych wzorców indywidualnego zużycia wody niezwłocznie kontaktowali się z odbiorcami, informując ich o podejrzeniu wycieku oraz zalecali sprawdzenie instalacji wodociągowej. Po potwierdzeniu awarii nasze ekipy techniczne odcięły dopływ wody do posesji zakręcając zasuwy zewnętrzne. U dwóch odbiorców były to bardzo duże zużycia dzienne – rzędu 30-40 m³. Trzeba pamiętać, że według norm zgodnych z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody, norma przyjęta  dla 4 osobowej rodziny wynosi nieco ponad 0,5 m³ na dobę. W omawianych przypadkach połączenie doświadczenia pracowników Przedsiębiorstwa oraz inteligentnego rozwiązania informatycznego przełożyło się na szybką reakcję i minimalizację strat mienia

 

Powyższy wykres został wygenerowany przez program SIMAX i przedstawia alarm wycieku oraz wahania wskazań wodomierza. Kolorem zielonym zaznaczone zostały wskazania wodomierza. Alarm wycieku (pik oznaczony w kolorze czerwonym), sygnalizuje nagły wzrost przepływu wody. Program analizuje również godzinowe i dzienne zużycie, przepływy wsteczne oraz pojawiające się w pobliżu urządzenia mające wpływ na działanie wodomierza (magnes) jak również demontaż nakładki wodomierzowej.

Wykorzystywany przez nasze przedsiębiorstwo system zdalnego odczytu wodomierzy pracuje w technologii LoRaWAN (ang. Long Range Area Network), stosowanej w komunikacji między urządzeniami internetu rzeczy (IoT/M2M). Cechuje go niskie zapotrzebowanie na energię urządzenia wykorzystywanego do komunikacji, bardzo duży zasięg – sięgający kilkunastu kilometrów, doskonała propagacja oraz odporność na zakłócenia. Korzystanie z tej technologii nie wymaga opłat licencyjnych za częstotliwość (system pracuje na nielicencjonowanej częstotliwości 868 MHz), a do sieci możemy podłączyć jednocześnie wiele urządzeń. Aktualnie nakładkę umożliwiającą zdalny odczyt z wodomierza posiada już ponad 75% naszych klientów. W II kwartale tego roku planujemy wyposażyć w to urządzenie pozostałe wodomierze główne.

Stale udoskonalamy też system transmisji danych, biorąc pod uwagę takie czynniki jak ukształtowanie terenu, zabudowę i zadrzewienie, a także obecność innych urządzeń pracujących na podobnej częstotliwości. W ostatnim czasie istniejąca sieć przekaźników została uzupełniona o 10 lokalnych koncentratorów wzmacniających sygnał radiowy w wybranych lokalizacjach na terenie gminy.

Dbamy także o bezpieczeństwo danych, dlatego każda montowana przez nas nakładka wodomierzowa posiada podwójne szyfrowanie z wykorzystaniem algorytmu AES-128. Oznacza to, że dane przesyłane między nadajnikiem, a odbiornikiem są zabezpieczone dwoma warstwami szyfru. Stosowanie tego algorytmu jest zgodne  z obowiązującymi normami bezpieczeństwa, co gwarantuje, że dane są chronione zgodnie z najlepszymi praktykami. Szyfrowanie danych wraz z innymi mechanizmami kontrolnymi gwarantują, że odczyty stanu wodomierzy nie mogą zostać zafałszowane na żadnym etapie transmisji. Korzystanie z nakładek wodomierzowych to krok w stronę nowoczesnego i efektywnego zarządzania gospodarką wodną w naszej gminie.

Jednocześnie zachęcamy do korzystania z usługi e-faktura czyli elektronicznej faktury za dostawę wody i odprowadzanie ścieków, przesyłanej bezpośrednio na wskazany adres emaliowy. Żeby skorzystać z tej funkcjonalności, należy wypełnić prosty formularz zgody na przesyłanie faktur, duplikatów faktur, korekt faktur oraz innych zawiadomień w formie elektronicznej. Przypominamy również o możliwości korzystania z platformy e- BOK, która w prosty i wygodny sposób daje możliwość wglądu i wydruku wystawionych dokumentów, weryfikację stanu należności za usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków, umożliwia automatyczne i samodzielne generowanie  faktur przez Klienta oraz drukowanie obrazu lub pobranie tych dokumentów.

W przypadku pytań, prosimy o bezpośredni kontakt z pracownikami Biura Obsługi Klienta.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Skip to content